Het artikel geeft een beschrijving van de gedachte achter het onderwijsproject ‘Tara 207’ en van het verloop van het spel in praktijk.
In een serie van 3 artikelen wordt geschetst hoe moderne inzichten over de werking van de hersenen gebruikt kunnen worden bij de studiebegeleiding van leerlingen in het VO. Ook de organisatie van de studiebegeleiding wordt besproken.
Hoe ontwikkel je als docent onderwijs dat maximaal gebruik maakt van de beschikbare mogelijkheden. KPCgroep ontwikkelde deze cursus om docenten te ondersteunen in het ontwerpen van onderwijs, dat aansluit bij de individuele leerstijl van de leerling. In deze complete visie op onderwijs worden recente inzichten vertaald naar de praktijk van de school, zoals Meervoudige Intelligentie, Leerstijlen, Hersenen en Leren, Mindmappen en het gebruik van spelvormen.
Een leerarrangement is een onderwijsvorm, waarbij rekening gehouden wordt met de verschillen tussen leerlingen in leerstijl. Leerlingen verschillen in de mate van zelfstandigheid die zij aankunnen en zij verschillen ook in de manier waarop zij de stof verwerken. Een leerarrangement is als een uitgebreide maaltijd. De leerstof staat op het menue, maar de leerling stelt de maaltijd samen.
Deze publicatie geeft een inleiding in de theorie van Meervoudige Intelligentie en de manier waarop deze theorie toegepast kan worden in de praktijk van de school.. KPC Groep/2005 www.kpcgroep.nl Meervoudige Intelligentie: Kluwer. 2009 Een uitgebreide inleiding op de theorie van Meervoudige Intelligentie met veel tips om toe te passen in de les.
Methode voor leerlingbegeleiding voor de bovenbouw Havo/Vwo. Een belangrijk onderdeel van de methode is om de leerlingen door middel van de diagnose van hun eigen leerstijl bewust te maken van de sterke en zwakke kanten van de manier waarop zij leren. www.dossier.epn.nl/ Multiple Choice.
Methode voor leerlingbegeleiding voor het Voortgezet Onderwijs, waarin aandacht besteed wordt aan alle aspecten van het mentoraat. Het deel studiebegeleiding richt zich in de onderbouw vooral op het aanleren van algemene basisvaardigheden bij het leren en aan het begrip Meervoudige Intelligentie.In de bovenbouw gaat het meer om de reflectie op de eigen Leerstijl en om Time Management . Er wordt expliciet aandacht besteed aan de begeleiding van leerlingen die te maken hebben met motivatieproblemen. www.multiplechoice.epn.nl/